Amberyara.reismee.nl

Suriname is aan

Nou, het liefst zou ik iedere dag een blog schrijven met de dingen die ik meemaak, want ik maak zoveel leuks mee. Maar dan ben ik eindelijk weg.. is iedereen nog niet van me af. Ik probeer het wat te doseren dus. Om vandaag, vrijdag, weer wat te schrijven leek me de hele week al een goed idee, tot vandaag. Ik lig hier namelijk met een flink hoofdpijntje. Je zou nu uiteraard medelijden met me kunnen hebben, maar begin daar maar niet aan. Deze hoofdpijn heb ik gisteravond geheel zelf veroorzaakt..

Donderdagavond is stapavond. Laat ik daar nou heel toevallig erg van houden.. flesje borgoe erbij (Surinaamse Rum) en onze Amber had het weer helemaal naar haar zin. Als kers op de taart houden mijn huisgenootjes ook erg van spelletjes doen en voordat we weggaan hebben we dan ook gezellig twee potjes 'weerwolven' gespeelt. Nou, he-le-maal mijn ding dus aangezien weerwolven echt een van mijn favo spelletjes is.Nou, heel wat glaasjes Borgoe-Sprite verder waren we klaar om te gaan..

En toen ineens was het ochtend en was het toch echt tijd om naar bed te gaan. (Dit alles nog met een top humeur, dat snap je)

Het wakker worden en iets ondernemen was daarintegen toch net wat minder gezellig. Dat betekent dan ook dat ik het grootste gedeelte van de dag in bed heb doorgebracht om te Netflixen. Shame on me.. Daar kom je niet voor naar Suriname natuurlijk. Maar ja, maak dat maar eens wijs aan je kater.. onbegonnen werk bij die van mij hoor.

Nou, deze achtergrondinformatie gedeeld hebbende.. even terug naar begin deze week. De vakantiestemming is helemaal in volle gang. Niet heel handig natuurlijk, maar ik ben nou nog eenmaal niet begonnen met werken.

Met huisgenootjes ben ik naar de markt geweest om fruit te halen. Heel fijn om te doen om meerdere redenen; ten eerste zijn de mensen heel erg vriendelijk. Geef een mevrouw achter de groentekraam een vriendelijke glimlach en je krijgt er zeker een terug. Vaak ook met de woorden 'Nederlandse stagiaire? Leuk, welkom in Suriname. En wat ben je een knappe meid'. Nou, dan heb je mijn hart alweer gestolen hoor. Hartstikke gezellig. Ten tweede is het ontzettend goedkoop.. een trosje bananen voor omgerekend €0,30. Als groente en fruit liefhebber doet dat je goed! Voor mij veel nieuwe soorten fruit, ga het rustig aan allemaal een beetje uitproberen.

Verder begint het steeds wat meer te wennen. Voornamelijk de vriendelijke mensen en de mooie omgeving doen me goed.

Oh.. ik heb nog wel een kleine aantekening bij de vriendelijke Surinamer. De manier van communiceren is soms even schrikken. Ze zijn erg direct en kunnen 'streng' overkomen. De vrouw bij de vreemdelingendienst bijvoorbeeld.. ik moest even een stempel halen om mijn visum te verlengen en daarbij moest mevrouw mijn ticket zien. Ik had deze op mijn telefoon, deze Hollandse meid anno 2016 vond dat namelijk zelf een prima oplossing als er geen printer in de buurt was. Mevrouw van de inlichtingendienst was het hier wat minder mee eens. Binnen 2 seconden stond ik weer buiten, 'printen, punt' waren de vriendelijke woorden die ik mee kreeg. Uiteindelijk bij een copyshop kunnen printen en vond mevrouw mij weer aardig (moet ook haast wel hè, zo'n onschuldig meisje).

Dit draait puur om een andere manier van communiceren die bij ons net anders gaat. Heel interessant om te ervaren en op te merken. Leuk ook om het ook aan de hand van literatuur terug te kunnen koppelen. Je spreekt namelijk wel dezelfde taal, maar ook weer niet. Dat is een belangrijk punt om bij stil te staan.

Anyway, ik zal weer netjes richting afronding gaan... Morgen vroeg op om samen met bijna het hele huis op adventure weekend te gaan. Zie je het al voor je? Deze kluns aan een zipline door de jungle, quad rijden, raften, etc. Ik ben oprecht benieuwd hoe ik dat ga doorstaan. We gaan het meemaken....

GROETJES

Reacties

Reacties

oma goossen

wat kan jij beeldend iets op schrijven je ziet het gewoon voor je gebeuren.wat fijn dat je dit doet .geniet van het leven daar enwij denken aan jou.
liefs en een dikke kus
oma en opa

Jeanine Goossen

Geweldig verhaal weer!! Je had natuurlijk al veel verteld door de telefoon maar het blijft leuk......ik zie het echt voor me allemaal!! Blijf genieten, love you xxx

Steffi

Wat kun je toch heerlijk schrijven! Je bent al volop je plekje daar aan het creëren en aan 't genieten, goed zo:)
Dikke kus

Danny

Weer een leuk stukje Amber, het leest heerlijk weg???? Have fun!!!!

Martina

Ik hoop dat je deze leuke stukjes vol kunt houden! Succes in de jungle????

Sill

Haha Am, wat schrijf je heerlijk! Zie het helemaal voor me. Succes in de jungle ;) xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!